maanantai 22. joulukuuta 2014

Lopultakin tuli lunta ja näyttää siltä, että tänä vuonna etelässäkin vietetään valkeata joulua. Tänään pääsin ensimmäistä kertaa oikeasti testaamaan R2:sia talviolosuhteissa. Ehkä aika kultaa muistot, mutta jotenkin on sellainen muistikuva vanhoista R:istä, että niissä olisi ollut parempi pito, kuin tässä uudessa R2:ssa. Kun vähän kuitenkin katsoo mille linjalle pyörät asettaa, niin kyllä näilläkin lähtee liikkeelle aika rivakasti, ainakin kun huomioi, että autokin on vain etuvetoinen.

Kyllä on oikeasti todella nautinnolliset renkaat ajaa. Matalat lumivallit kaistojen välissä eivät tunnu missään. Aivan kuin niitä olisikaan ja auto etenee vain sinne mihin renkaat osoittavat. Sellaisen mielenkiintoisen huomion pääsin taas tekemään, jonka olen jo aiemmin tehnyt myös R:t alla. Kulutus laskee heti, kun keli painuu pakkasen puolelle, eikä teitä ole suolattu märäksi. Kevyesti lunta tienpinnalla, vaikka sitten kovaksi tallottuna oikein vahvistaa tuota ilmiötä. Tai ehkä vain luulen ja se onkin kuljettaja, joka vaihtaa ajotapaa hienoisesti, mutta havaittavasti.

Jos kelit jatkuvat tällaisina, muutama aste pakkasta ja lunta maassa, niin pääsen aloittamaan pihistelykokeen R2:illa. Vanhat R:t alla ennätykseni on viime vuoden marraskuulta, 1286 km keskikulutuksella 5,57 l/100 km. Tavoitteena on pistää tänä talvena paremmaksi, vaikka toistaiseksi pohjat R2:illa on tähän mennessä vasta 1154 km ja 5,90 l/100 km. Niin, siis tämähän ei ole mikään ekoauto, eikä minun ajotapanikaan mikään erityisen ekologinen ole.

Yksi asia on kuitenkin opeteltava ennen pihistelyä. Näiden renkaiden pidon kanssa on päästävä sinuksi eli lähipäivinä tiedossa on tahallista luistelua peräsivulla, jotta opin renkaiden rajat. Toistaiseksi on ollut jotenkin epävarma olo, rengas on muutamassa tiukemmassa tilanteessa vähän yllättänyt, tosin auto on kyllä hoitanut tilanteet asiallisesti ja ilman, että mitään suurempaa on päässyt tilanteissa syntymään.

Nyt ei auta kuin toivoa, että näitä talvirengaskelejä riittäisi maaliskuun lopulle asti, miksi ei pidemmällekin, että saadaan kilometrejä rengastestiin ja saisi nautiskella toimivasta renkaasta auton alla.
Tunnisteet: , , ,

0 kommentti(a):

Lähetä kommentti

Tilaa RSS-syöte Seuraa minua Twitterissä