maanantai 8. joulukuuta 2014

Koskahan tuota Liikenneviraston tiekameran kuvaamaa valkoista saisi myös tänne etelään, kun alkaa tämä talvi ja talvirenkailla ajelu kesäkeleissä olemaan vähän hölmöläisten hommaa. Lämpötila sentään vähän keskimääräistä kesäkuuta viileämmän puolella ja valoa reippaasti vähemmän. Kosteuskin saattaa edellä mainituista johtuen olla kosteamman puolella mitä puoli vuotta sitten tai puolen vuoden kuluttua. Muuten ei hirveästi eroa ole.

Olen ihmetellyt, kun eturenkaat näyttävät tasaisella alustallakin kovin vajailta. Paineita on nyt 3,0 bar, mitattuna +10°C lämpötilassa, eli tuolla ulkona kun lämpötila on 0...+5°C, se ei juuri kymmenesosa paineyksikköä alhaisempi ole. Viikko sitten oli renkaissa 2,8 bar ennen kuin nostin paineita ja tuntui jotenkin äänettömämmältä nuo renkaat silloin. Tänäänkin tuli tosin monenlaisella asfaltilla ajeltua ja siinä kun toisin paikoin ei juuri ääntäkään kuulunut, viereisen kaistan karkealla asfaltilla kuului melkoinen jyrinä. Siis kitkarenkaaksi melkoinen. Katsotaan nyt, jos sitä painetta vähän laskisi, ellei sitten kelit kylmene ja hoida homman.

Takana on nyt 1900 km uusilla R2:silla ja tästä millään tavalla talvikeliksi laskettavissa olosuhteissa alle 3 km. Muuten on menty sulalla tiellä veden ja suolanvellin seassa. Ehkä parina päivänä jopa kuivassa kelissä. Matkaa on tullut taitettua enimmäkseen moottoritiellä ja kehäteillä ja ainakin nyt uskaltaa jo sanoa, että uraherkkyydestä ei ole tietoakaan, vaan auto menee suuremmissa nopeuksissa näillä renkailla juuri sinne mihin kuljettaja haluaa.

Tosin viime viikolla vt 3:lla ja sen liittymissä oli ainakin Kehä III:n ja Tampereen välillä sellainen liukkaudentorjunta, että en tiedä mitä se tavara tiellä oli, mutta sen lisäksi että se sotki auton perusteellisesti, se oli myös liukasta. Pari kertaa meinasi yllättää, kun auto ei ihan niin kääntynytkään kuin ajattelin. Nopeutta oli kuitenkin sen verran vähän ettei mitään hätään ollut. Vähän jätti kuitenkin epävarman kuvan renkaan käyttäytymisestä ja nyt pitäisi päästä lumelle ja jäälle kokeilemaan miten nuo R2:t todellisessa talvessa toimivat.
Tunnisteet: , , ,

0 kommentti(a):

Lähetä kommentti

Tilaa RSS-syöte Seuraa minua Twitterissä