maanantai 23. maaliskuuta 2015


Pääsiäinen lähestyy ja kevät on etelässä jo pitkällä. Oikeastaan ainoat jäljellä olevat merkit talvesta ovat talvinopeusrajoitukset ja liikenneviraston tiesääpalvelun ennuste tälle iltapäivälle ja illalle huononevasta ajokelistä Keski- ja Itä-Suomessa.

Moni on jo vaihtanut kesärengasta alle, mutta itselläni on vielä Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat alla, hiljaisesti rullaamassa. Syynä ei niinkään ole kelit, vaan karkea asfaltti, jota uskon kitkarenkaan kestävän paremmin kuin nopeaan ajoon tarkoitetut kesärenkaan ja onhan lämpötilatkin taas parin viikon lämpöaallon jälkeen olleet nollan tuntumassa ja pakkasella. Lunta tai jäätä olen nähnyt viimeksi tiellä kolme tai neljä viikkoa sitten.

Vaihtoon nuo renkaat pitää laittaa, kun kelit tästä lämpenee ja kesänopeusrajoitukset tulevat. Jompi kumpi tai molemmat takarenkaat ovat taas alkaneet ravistaa hyvin kevyesti. Helmikuun alussa pesin vanteet puhtaiksi ja ravistus katosi, mutta nyt se tuntuu taas, tosin vasta kun nopeudet ovat laittoman puolella eli päälle 110 km/h nopeuksissa. Veikkaisin, että vika on vanteessa ja siinä että pesen auton melkein joka päivä ja vanteisiin pääsee kertymään kuraa epätasaisesti tai siitä lohkeilee paloja. Silti tuntuu siltä, että seuraavaksi talveksi on syytä tasapainottaa renkaat uudelleen, jos tuo ravistus ei tulisi esiin ihan niin herkästi sen jälkeen.


Edellisellä tankillisella oli oikein tarkoitus kokeilla miten vähällä polttoaineella autoni kulkee. Tämähän ei ole mikään ekoauto, 2,2-litran dieselmoottorilla, nykytyyliin tietty ahdettuna, tuottaen 204 hv maksimitehon ja 450 Nm maksimiväännön. Rengastuskaan ei ole mikään ekorengastus kooltaan, nythän on ajeltu vakiorengaskoolla 235/45R18, kun aiemmat talvet on menty 10 mm kapeammalla.

Eilen tankkasin Kärkkäisellä Lahdessa ja laskelmat näyttäisivät sellaista, että aivan ei edellisellä tankillisella päästy tämän auton pienimpään kulutukseen. Ennätys on 2013 keväältä renkaina Hakkapeliitta R 225/45R18, joilla pääsin tankillisella 5,50 l/100 km kulutukseen. Eilinen lukema oli 5,52 l/100 km eli hyvin lähellä ollaan ja talven muiden tankkausten perusteella uskaltaisin sanoa, että R ja R2 ovat polttoaineen kulutuksen suhteen hyvin tasaväkisiä.

Viimeinen talvi Hakkapeliitta R:llä alkoi marraskuussa 2013 ja päättyi huhtikuun alkuun 2014. Matkaa tuli lähes 11 000 km ja keskikulutus tuolle matkalle oli 6,00 l/100 km. Tämä talvi alkoi talvirengastuksella aivan marraskuun alussa ja ensimmäinen tankkaus oli joulukuun puolella. Siitä tähän päivään on matkaa tehty 12 500 km ja keskikulutus on tähän mennessä ollut 6,08 l/100 km. Tuo kyllä vahvistaa sitä fiilistä mikä on tullut, että aavistuksen enemmän kuluu polttoainetta R2:t alla, kuin mitä R:t alla, mutta se leveyden muutos 225:stä 235:een on varmasti osallinen tuohon muutokseen ja kelithän ovat olleet mitä ovat olleet kumpanakin talvena, eivätkä siten testausolosuhteet ole täysin vertailukelpoisia.

Katsotaan, jos tässä nyt vielä tankillinen jatketaan talvirenkailla, mikään hoppu ei vaihtamiseen ole, ellei ilmat ihan helteeksi ole muuttumassa. Jos vaikka seuraavalla tankillisella pääsisi tuon 5,5 litran rajan alle. Joka tapauksessa kulutuslukemat ovat laskeneet sitä mukaan kun kelit lämpenevät ja tiet puhdistuvat lumesta, jäästä ja hiekoitushiekasta.

0 kommentti(a):

Lähetä kommentti

Tilaa RSS-syöte Seuraa minua Twitterissä